گپی با برادران عزیزپور بنیانگذاران استارت آپ کافه تدریس
کافه اي مخصوص دانشجويان با منوي شيمي و فيزيک و هندسه
گپی با برادران عزیزپور بنیانگذاران استارت آپ کافه تدریس
مبين و علي عزيزپور از همان دوران مدرسه عاشق کامپيوتر و بازيهاي آن بودند، اما کنکاش در مورد کامپيوتر براي آنها جذابتر از بازيها بود و براي همين سرنوشت خود را با کامپيوتر گره زدند و در دانشگاه نيز همين رشته را آموختند؛ دوراني که ذهنشان پر بود از سوالات مختلف؛ سوالاتي که ايدهاي را به ذهن مبين رساند و با علي مطرح کرد؛ راهحلي براي رسيدن به پاسخهاي آني در هر جا و مکاني به شکل آنلاين. راهحلي که اين دو برادر را رهنمون دنياي استارتآپها کرد تا هم کارآفريني کرده باشند، هم به دانشپژوهان اين فرصت را بدهند بيدغدغه در کلاسهاي مجازي آنها بنشينند و به پاسخ سوالاتشان برسند. در ادامه با کسب و کار اين دو برادر آشنا ميشويم.
¡ در دنياي امروز استارتآپها پديده جديدي هستند و آمدهاند تا مفهوم کسب و کار را به شيوه نوين به نمايش بگذارند؛ کسب و کارهاي جديدي که در حوزههاي مختلف ورود کردهاند و حرف تازهاي براي گفتن دارند. چه عاملي سبب شده از ميان همه حوزهها کافه تدريس، آموزش را بهانه فعاليت خود قرار دهد؟
تيم سه نفره کافه تدريس به يادگيري و آموزش و محيطهاي آموزشي علاقه وافر داشت و از آنجا که هر سه عضو تيم تجربه تدريس داشتند، تصميم گرفتند در اين مسير راهگشا باشند و به کمک کافه تدريس کاري کنند در اين عرصه ايران هم حرفي براي گفتن داشته باشد. هر سه عضو اين استارتآپ دانشآموخته رشته کامپيوتر هستند و از دانشگاههاي تهران، اميرکبير و شريف فارغالتحصيل شدهاند.
¡ مبناي تمام استارتآپها در هر نقطه از جهان يک ايده است؛ ايدهاي که گاهي براي حل مشکلي مطرح ميشود. ايده کافه تدريس چطور متولد شد و اين تولد قرار است چه چيزي را براي کاربران آن هموار سازد؟
تجربه دوران دانشجويي و تجربه روزها و شبهايي که مسئلهاي تمام ذهنت را پر ميکند و بيجواب ميماند، جرقه اوليه کافه تدريس را براي ما زد. کافه تدريس آمده تا دانشپژوهان دغدغه رفع اشکال و يادگيري نداشته باشند و اساتيد تدريس کنند آن هم به شکل آنلاين. ايدهاي که يک سال پيش به ذهنمان رسيد، اما به دليل برخي مسائل فرصت عملي کردن آن را پيدا نکرديم تا اينکه اوايل امسال کار را استارت زديم و پيادهسازي ايده شروع شد و هفت ماه زمان صرف اين مسئله شد. از حدود سه ماه پيش بود که سايت کافه تدريس بالا آمد.
¡ کافه تدريس استارتآپ نوپايي است.آيا در اين سه ماه فعاليت از نحوه کار رضايت داشتيد و توانستيد طبق برنامه از پيشتعيين شده پيش برويد؟
کلاسهاي کافه تدريس آنلاين هستند و هر دانشپژوهي که نياز به يادگيري يا رفع اشکال دارد ميتواند به سايت مراجعه کند و موضوعي را که در آن نيازمند يادگيري يا رفع اشکال است، جستوجو کند.در سايت ليست اساتيد وجود دارد و دانشپژوهان ميتوانند با آنها تعامل داشته باشند. اين افراد مشکل خود را از طريق چت با استاد مورد نظر در ميان ميگذارند و پس از آن که استاد تاييد کرد، دانشپژوه وارد کلاس مجازي ميشود و ميتواند از آن بهره ببرد. ما هم از نحوه کار و هم از بازخورد آن رضايت کامل داريم، چون طي سه ماه توانستهايم صد و هشتاد استاد را جذب کافه تدريس کنيم و هزار دانشپژوه نيز از خدمات کافه تدريس بهره ميبرند.
¡ براي راهاندازي استارتآپتان چقدر تحقيق و مطالعه کرديد؟
قبل از کافه تدريس استارتآپهاي مشابهي در نقاط مختلف جهان فعاليت خود را شروع کردهاند، اما در داخل ايران کافه تدريس در حوزه خودش، اولين است. در ابتداي راه که چنين ايدهاي را داشتيم، در مورد نمونههاي مشابه تحقيق و بررسي کرديم؛ تحقيق و بررسياي که مدت زيادي را نيز صرف خود کرد. درواقع ما نمونههاي مشابه را آناليز کرديم؛ از نحوه برگزاري کلاس تا مدل درآمدي و بعد از آن بود که استارت کار را زديم. نمونههاي مشابه کافه تدريس متنوع هستند و هرکدام بسته به شرايط و نيازهاي کشور خود مسير و شيوهاي را در پيش گرفتهاند. کافه تدريس شبيه هيچکدام از آنها نيست، اما ترکيبي از نمونههاست. درواقع ما نقاط ضعف و قوت هر يک را در نظر گرفتيم و سعي کرديم از ضعفها بپرهيزيم و نقاط قوت را تقويت کنيم و در حقيقت بوميسازي داشته باشيم.
¡ امروز که به پشت سر نگاه ميکنيد، اين تحقيق و پژوهش چقدر به کار شما آمده است و بقيه راه را چطور طراحي کردهايد؟
تحقيقات به ما کمک کردند با کوتاهترين مدل شروع به پيادهسازي کافه تدريس کنيم. ما بايد جامعه هدف خود را ميشناختيم و از نيازهايش مطلع ميشديم، براي همين با درصدي از مشتريان که جزو جامعه هدف ما بودند مصاحبه کرديم. در همين مصاحبهها بود که متوجه شديم نياز آنها با ايده ما همخواني دارد و ايده ما ميتواند اين نياز را برطرف کند. بازخورد خوبي بود. چنين شرايطي ما را ترغيب کرد ويژگيهاي کافه تدريس را پيادهسازي کنيم. بعد از اينکه سايت آماده سرويسدهي شد، به تبليغات پرداختيم. در گام نخست با اساتيد شروع کرديم و خوشبختانه توانستيم از شبکههايي که داشتيم اساتيد برتر را جذب کنيم. در شبکههاي مجازي نيز با همکاري دانشگاهها، در جذب دانشپژوه موفق ظاهر شديم.
¡ استقبال اساتيد از ايده شما چطور بود؟
استقبال خوب بود. اساتيد عاشق ياد دادن هستند و چه چيزي از اين بهتر که ميتوانستند از خانه کلاسي براي دانشپژوهان برگزار کنند؛ کلاسي به وسعت کشور چون دانشپژوهان در شهرستانها نيز در اين کلاسها شرکت ميکنند.
¡ هر کسب و کاري نياز به سرمايهگذاري دارد تا به سوددهي برسد. کافه تدريس با چه ميزان سرمايهگذاري پا در دنياي کسب و کارهاي نوپا گذاشت؟
از آنجا که اعضاي تيم همگي فني بودند، در ابتداي کار سرمايه ما همان ايده و علممان بود، چون پيادهسازي سايت را که هزينههايي در پي دارد، خودمان انجام داديم اما براي تبليغات هزينههاي را پرداختيم. درواقع با کمتر از پنج ميليون تومان شروع کرديم. بعد سراغ شتابدهنده رفتيم و با مشورت گرفتن از آنها مسير خود را يافتيم.
¡ در اينکه در دنياي امروز تبليغات در فروش محصولات نقش کليدي دارند شکي نيست. استارتآپ شما تبليغات را چطور شروع کرد يا به عبارت ديگر از چه شيوهاي براي تبليغات سود برد؟
نميتوان منکر تاثير شبکههاي مجازي در شرايط فعلي بود. ما نيز از اين شبکهها بهره لازم را برديم و بعد از آن با انجمن صنفي دانشگاهها همکاريهايي داشتيم و از طريق آنها بود که توانستيم کافه تدريس را به دانشجوها معرفي کنيم و جذب دانشپژوهان را داشته باشيم.
¡ اقتصاد با گردش مالي معنا مييابد. چه در کسب و کار سنتي و چه در راهاندازي استارتآپها نميتوان از اين مهم غافل شد. کافه تدريس از گردش مالي خود رضايت دارد؟
ما در همين بازه زماني سه ماهه توانستهايم هشتاد کلاس خصوصي به صورت يکبهيک برگزار کنيم. البته از همايشها نيز غافل نبوديم و موفق شديم چندين همايش مربوط به کنکور کارشناسي ارشد داشته باشيم؛ همايشهايي که از چهل تا صد نفر در آن شرکت ميکردند. در مجموع با صراحت ميتوانم بگويم در اين سه ماه گردش مالي کافه تدريس رضايتبخش بوده است.
¡ از گذشته تا به امروز کسب و کارها با هر حد و اندازهاي که شروع به کار ميکردند، براي عدهاي ايجاد شغل ميکردند. کافه تدريس نيز چنين ظرفيتي را در خود ميبيند؟
آموزش مقولهاي است که از انسان ابتدايي تا بشر امروزي به آن نياز دارد و علم جديد ثابت کرده است که بشر حتي در رفتارهاي اجتماعي و فردي خود نيز نيازمند آموزش است. درواقع آموزش از گستردگي زيادي برخوردار است و ميتوان با پرداختن به جنبههاي مختلف آن دايره وسيعتري را به وجود آورد که افراد بيشتري بتوانند در آن جاي بگيرند. درواقع کافه تدريس شايد شروعي باشد براي رسيدن به چنين گستردگياي تا به فراخور آن هم به بالا رفتن آگاهي دست بيابيم، هم براي تعداد بيشتري مشکل اشتغال را رفع کنيم.
¡ وضعيت استارتآپها در ايران به چه شکل است و آيا ميتوان به فرداي آنها اميدوار بود؟
خدا را شکر فضا و اکوسيستم استارتآپي رشد خوبي را در پيش گرفته است و شتابدهندهها و سرمايهگذارها با اين نوع از کسب و کار در حال آشنايي هستند. اتفاقي که خيلي خوب است و من احساس ميکنم اين روند رشد رو به جلو خواهد بود. در سالن استارتآپهاي الکامپ دويست کسب و کار نوپا حضور داشتند. خوشبختانه اين نوع از کسب و کار نسبت به سالهاي گذشته رشد خوبي داشته است. به اعتقاد من حباب نتوانستن از بين رفته و جوانان بسياري به اين مسير و اين نوع از کسب و کار رو آوردهاند. با اين رويه بيشک آينده روشني پيش روي استارتآپهاست.
¡ سوالي که اين روزها خيليها از خودشان ميپرسند اين است که آيا استارتآپها ميتوانند در شکوفايي اقتصاد نقشي داشته باشند؟
اکثر استارتآپها ايده جوانان و تحصيلکردهها هستند؛ کارآفريناني که تلاش دارند با علم و ايده خود باري از دوش اقتصاد بردارند. البته خيلي دور نيست که هر کدام از اين استارتآپها بتوانند شرکتهاي بزرگ و سودآوري شوند. کارآفريني ذات استارتآپهاست و ميتوانند با پا گرفتن در بازار اشتغال تعداد بيشتري جوان را مشغول کنند. درواقع استارتآپها از همان شروع به کار تاثير خود را بر اقتصاد ميگذارند و بيشک در ادامه مسير اين اثرگذاري بيشتر خواهد شد.
¡ کافه تدريس با وجود نمونههاي مشابه خارجي به ارزآوري هم انديشيده است؟
هنوز نه، ولي ميتواند چنين آرزويي داشته باشد و کافه بينالمللي نام بگيرد.
¡ کافه تدريس از نعمت حامي برخوردار بوده؟
در ابتداي مسير کاملا تنها بوديم و حمايتي دريافت نکرديم، اما زماني که کار را کمي پيش برديم سراغ شتابدهندهها رفتيم و بعد از دوره شتابدهي به دنبال جذب سرمايهگذار ميرويم تا بتوانيم کار را گسترش بدهيم و افراد علاقهمند به اين کار را جذب کنيم.
¡ هر مسير و هر فعاليتي ناگزير با چالشها و موانعي روبهرو ميشود. کافه تدريس چالشها را چگونه تجربه کرده است؟
پرورش و عملي کردن يک ايده نيازمند تمرکز و پشتيباني مالي است تا ايدهپرداز بتواند با خيال راحت از مسائل مالي و فارغ از حواشي با تمرکز ايده خود را عملياتي کند، ولي متاسفانه چنين تمرکز و فراغتي براي استارتآپهاي داخلي وجود ندارد تا بتوانند با تمرکز کامل روي ايدههايشان کار کنند. البته در اين مسير شتابدهندهها وجود دارند که آنها نيز به نوبه خود با محدوديتهايي روبهرو هستند. مثلا اينکه ما تنها چند شتابدهنده داريم که همگي در تهران متمرکز هستند و شهرستانها از آنها بيبهرهاند يا اينکه اين شتابدهندهها توانايي پوشش تعداد محدودي از استارتآپها را دارند.
¡ پارکهاي علم و فناوري چه نقشي ميتوانند در قبال استارتآپها ايفا کنند؟
اکوسيستم اوليه استارتآپها در همان پارکهاي علم و فناوري است، اما متاسفانه من آشنايي چنداني با نحوه حمايت اين پارکها ندارم. طبيعتا حمايت آنها ميتواند کارگشا باشد و به بهبود وضعيت استارتآپها کمک کند.
¡ اصولا در حمايت از استارتآپها چه مواردي بايد بيشتر مدنظر قرار گيرد؟ سرمايه مالي، دفتر و امکانات فيزيکي، معافيتها يا...
به اعتقاد من استارتآپها نياز به معرفي بيشتر دارند و لازم است ظرفيتها و قابليتهاي اين کسب و کار نوپا به همه معرفي شود. آشنايي کاربران با اين نوع از کسب و کار و ساختار و روند رشدش ميتواند به اين نوع کسب و کار رونق بدهد و به صورت زنجيروار به نفع تمام کسب و کارها تمام شود.
¡ استارتآپها در رقابت با بازار سنتي چه تاثيري خواهند داشت؟
استارتآپها کسب و کارهاي دنياي امروز هستند و بازار سنتي با همه قدمتي که دارد، نميتواند با آن رقابت کند و شايد اين رويه به ضرر بازار سنتي هم باشد، اما ما بايد ديد کلانتري داشته باشيم و به اين بينديشيم که اين روش نوپا ميتواند به نفع اقتصاد و توسعه آن باشد، چون دنيا به همين سمت حرکت ميکند.
¡ يکي از خصوصيات بارز جواني برنامهريزي براي آينده است. کافه تدريس که محصول جواني است و روياهاي آن، چه برنامه يا چشماندازي را براي آينده خود متصور است؟
کافه تدريس نه محدود به زمان است و نه مکان و ما به دنبال اين هستيم کافه تدريس بزرگترين سامانه آنلاين مشاوره و تدريس خصوصي شود تا هم مشکل دسترسي به کيفيت آموزش در شهرستانها مرتفع شود و هم دسترسي به اساتيد مجرب را در زمانهاي مختلف مهيا کنيم. ما در بستر کلاس تجربيات زيادي داشتيم و با بهينهترين سرعت اينترنت دانشپژوهان ميتوانند در کلاس مجازي حاضر شوند. در حال حاضر کلاسهاي مجازي برپا هستند. خوشبختانه ما بازخوردهاي خوبي داشتيم و کلاسها تا امروز بدون مشکل برپا شدهاند. ما کلاسي داشتيم با صد دانشپژوه از نقاط مختلف کشور. براي همين به آينده اميدوار هستيم و در اين که حتما روزي به آرزويي که به دنبال آن هستيم، دست خواهيم يافت، شک نداريم. w
ارسال به دوستان